1. 5 stappen bij een zieke medewerker tijdens vakantie

5 stappen bij een zieke medewerker tijdens vakantie

Geplaatst op

Je medewerker is ziek geworden tijdens de vakantie. Hoe ga je als werkgever hiermee om? Hier zijn vijf stappen om te helpen.

Het is zomervakantie en dat betekent: medewerkers gaan op vakantie, roosters omgooien en vakantiekrachten vinden en inwerken. Als je dan een telefoontje krijgt dat een medewerker ziek is geworden op vakantie, kan dat best stressvol zijn. Hoe ga je als werkgever hiermee om? De vijf stappen om te helpen zijn:

Stap 1: Blijf in contact

Als een medewerker zich ziekmeldt tijdens de vakantie, dan gelden dezelfde afspraken als normaal. Blijf regelmatig updates uitwisselen via e-mail of telefoon.

Stap 2: Schakel de Arbodienst in

Neem contact op met de arbodienstverlener voor advies. Zij geven aan welke stappen je moet volgen en helpen bij het opstellen van een plan voor de terugkeer naar het werk. Zorg ervoor dat de medewerker op het vakantieadres medische bewijzen verzamelt van een erkende medische instantie, zoals een lokale (zieken)huisarts. Deze heeft de arbodienst nodig.

Stap 3: Respecteer de rechten van de medewerker

Jouw medewerker heeft rechten. Vraag niet naar de aard van de ziekte of andere medische informatie. De medewerker heeft recht op doorbetaling van loon tijdens ziekte. Zet de vakantiedagen om in ziektedagen. De medewerker mag de vakantiedagen later opnemen.

Stap 4: Blijf ook na de vakantie in contact met elkaar

Is de medewerker weer thuis? Blijf ook dan in contact om op de hoogte te blijven van de situatie. Bied ondersteuning aan om de terugkeer naar het werk makkelijker te maken voor de medewerker. Bied bijvoorbeeld flexibele werktijden of aangepaste taken aan.

Stap 5: Voorkom misverstanden

Wees voorbereid op onverwachte situaties zoals ziekte tijdens vakantie. Gebruik een verzuimprotocol om duidelijkheid te scheppen en misverstanden te voorkomen. Een voorbeeld van zo’n verzuimprotocol kan je downloaden op de website van SuperGarant ZorgPortaal. Geef je medewerkers een exemplaar. Dan weet je zeker dat iedereen op de hoogte is van de afspraken.

Voor meer advies over verzuim en arbodienstverlening kan je terecht bij de adviseurs van het SuperGarant ZorgPortaal via 070 301 16 82 of mail naar arbo@sgzp.nl.

Terug naar het overzicht